Ostrov Man na jedno našlápnutí

Pokud nejste příznivcem vytrvalého slunce na Kypru, vyražte na sever, třeba právě na Ostrov Man.

Ostrov Man leží v Irském moři mezi Velkou Británií a Irskem. Nachází se asi 100 kilometrů na západ od města Liverpool. Ostrov má dokola asi jen 100 km a obývá ho zhruba 80 000 obyvatel keltsko-vikingského původu. Ostrov Man je samostatným státem, kterému na základě smlouvy, za poplatek 2 milióny liber ročně (to je 60 miliónů korun českých) zajišťuje obranu britská královna. Man není součástí Evropské unie. Vydává svou vlastní měnu – manskou libru, která je směnována pevným kurzem 1:1 k britské libře.

Náš výlet jsme začali v hlavním městě Douglas, kam jsme se dopravili trajektem z Liverpoolu. Cena za zpáteční jízdenku pro dvě osoby byla 160 liber, což nám přišlo drahé, a tak jsme zapátrali a zjistili, že společnost Steam Packet Company má na dopravu monopol. Milým uvítáním manského telefonního operátora je nižší cena za mezinárodní volání a sms, než na jakou jsme zvyklí v EU, což je zvláštní, protože nám přeci EU tvrdí, jak nás chrání jednotným výhodným tarifem za roaming.

V Douglasu jsme sedli na starobylý elektrický vláček, se kterým jsme dojeli do Laxey. Tam jsme obdivovali obří vodní kola, která sloužívávala k odčerpávání vody ze zinkových dolů. Pak jsme vyrazili do Peelu, což je pobřežní město na západě ostrova chráněné starobylým opevněním. Ubytovali jsme se zde pod stanem v kempu, za což jsme zaplatili za noc pro dvě osoby 14 liber.

5. července vřele doporučuji navštívit městečko St. Johns, ve kterém se nepřetržitě už po tisíc let koná výroční zasedání parlamentu – Tynwald Day. Poslanci zde prezentují zákony schválené za předchozí rok a lidé zde proti nim mohou předkládat petice. V rámci slavnosti zde Maňané hrdě zpívají svoji hymnu v manštině a královskou v angličtině.  Všude visí manské vlajky s třemi nohami ve znaku, které značí stabilitu. Uvidíte tam jak stánek mladých skautů lákající nové členy tak spolek důchodkyň prodávajících výborné koláčky a čaj s mlékem. Můžete se tam aktivně účastnit soutěží a prohrát třeba pár liber v jízdě na kole s obráceným řízením či se jen tak kochat jejich kulturními zvyklostmi.

Další den se dá vyrazit na celodenní výlet na kole do Castletownu. Kola jsme si vypůjčili v Peelu, v Michael Street u milého pana Hardinghama, obě za 20 liber.  Na Manu mimo obec není omezená rychlost a tak jsme si cestu z kopce jako správní bikeři užili.

Koupání je zde navzdory teplému golfskému proudu jen pro otužilce, což jsme si sami ověřili.

Po náročném výletu doporučujeme odměnit se v hospůdce Creek Inn, kde nabízejí tradiční manské speciality jako jsou například výborné mušle queenies, které určitě zapijte místním osvěžujícím ciderem.

Daňové útočiště Ostrov Man

Ostrov Man je sympatické samosprávné území s nízkými daněmi. Zákonů zde schvalují do dvacíti ročně, což je asi desetkrát míň než u nás. Firmy zde neplatí daň z příjmu, není zde daň z nemovitosti ani daň dědická či darovací. DPH na potraviny je zde 5 % stejně jako ve Velké Británii, což je třikrát míň než u nás – a je to znát. Nízké daně a svoboda vedou k tomu, že Ostrov Man je prosperující ekonomika s minimální nezaměstnaností a spokojenými a přátelskými lidmi.

Autor: | neděle 14.7.2013 12:20 | karma článku: 21,38 | přečteno: 1487x

Ještě, že máme Nadlidi! Elitě zdar!

15.12.2013 v 18:35 | Karma: 27,82

Inflace ve Venezuele vyvolává násilí

12.12.2013 v 10:00 | Karma: 21,15

Nespravedlivé ženské kvóty z Bruselu

28.11.2013 v 20:50 | Karma: 23,87

Tomáš Chrenek – euroskeptik a pravičák!

6.6.2013 v 16:03 | Karma: 31,33

Okolo Kypru na jednu nádrž

10.5.2013 v 16:21 | Karma: 22,49

Loupež v pravicové masce!

11.3.2013 v 17:07 | Karma: 37,80

Nežijme v iluzi, že si volíme nadlidi

27.1.2013 v 14:22 | Karma: 26,79

"Pryč s módní ideologií"

10.3.2012 v 9:41 | Karma: 26,72
Vysokoškolská studentka oboru politologie a mezinárodní vztahy.